Marketingtips en uitgangspunten

Je wilt een bedrijfsplan maken, maar hoe zet je een product of dienst succesvol in de markt? Ga je een bedrijf starten, dan hebben wij hiervoor geen standaard antwoord. Wel kunnen we je een paar handvatten bieden, waarmee je jouw marketing succesvoller kunt inzetten.

Welk probleem los je op?
Je gaat je ondernemingsplan schrijven en stelt daarin een marketingplan op. De belangrijkste vraag is dan: voor welk probleem van mijn klant is mijn product of dienst een oplossing? Weet je dat niet, dan weet je ook niet op welke manier je aanbod voor de klant interessant kan zijn. Veel mensen die een bedrijf starten, besteden veel tijd aan de communicatie van de voordelen van hun product of dienst. Als die klant echter het gevoel heeft dat zijn situatie in orde is, dan is een voordeel voor hem helemaal niet interessant.

Kijk naar basismotieven
Je hebt een definitie gemaakt van het probleem dat je gaat oplossen. Ga dan bij jezelf en eventueel je vrienden na wat je basismotivaties zijn. Wat zet je tot handelen aan? Is dat omdat je hoopt op meer snelheid, meer status, rijkdom of veiligheid? Bedenk dat deze basismotieven ook gelden voor je klanten. Ga je het marketingplan in je bedrijfsplan maken, houd dan rekening hiermee. Hiermee zet je jouw klant aan tot actie.

Nieuw idee of bestaand product?
Lanceer je een totaal nieuw concept, of idee? Maak klanten dan duidelijk wat ze eraan hebben en welke resultaten ze ermee kunnen boeken. Bestaat dit product al in de markt, dan werkt het anders. De mensen weten dan wel waarom ze een product of dienst moeten gebruiken. Dan is het zaak om mensen te overtuigen waarom ze beter naar jouw product of dienst kunnen overstappen.

Formuleer een heldere boodschap
Beschrijf in maximaal tien woorden hoe je klanten er beter van worden als ze je product of dienst kopen. Welke waarde heeft jouw product of dienst voor de afnemer? Het gaat erom dat je hiermee direct de aandacht van de (potentiële) klant trekt. Je bent immers niet de enige speler op de markt. Ga je daadwerkelijk je bedrijf starten zorg dan dat je deze 10 woorden van buiten kent. Vraagt iemand je terloops naar je product of dienst, dan kun je deze zin zo ‘oplepelen’.

Kies de juiste media
Wat is de beste manier om je boodschap te verspreiden? Ga je een ondernemingsplan schrijven, dan denk je ook al na over een communicatieplan. Achterhaal welke informatiebronnen je doelgroepen gebruiken. Denk aan vakbladen, beurzen, maar ook aan social media. Zij kunnen een goed middel zijn om je bedrijf en je expertise op de kaart te zetten.

Vis in de juiste vijver
Direct marketingexperts zeggen dat de keuze van de juiste doelgroep zo’n 60% van het succes bepaalt. Heb je al erover nagedacht welke klanten je het beste met welk aanbod kunt benaderen? Heb je al een bedrijf? Breng dan in kaart wie je goede klanten zijn. Wanneer hebben ze voor het laatst iets bij je gekocht, hoe vaak kopen ze bij je en hoeveel geven ze uit?

Maak je belofte waar
Klanten kopen in feite geen product of dienst, maar een belofte. Je gaat een bedrijf starten. Denk je dat het mogelijk is om het probleem van de klant op te lossen met het product of de dienst die je aanbiedt? Is jouw bedrijf in staat om de belofte waar te maken? Denk aan voldoende productiecapaciteit als de vraag toeneemt, klachten oplossen, service? Weet je personeel wat er van hen wordt verwacht?

Wat is je belofte waard?
De hoogte van de prijs die je kunt vragen voor je product of dienst is afhankelijk van meerdere factoren. Weet jij welke invloed de factor prijs heeft op je concurrentiekracht. De belangrijkste factor is toch wel de waardeperceptie die de klant heeft van je aanbod. Lukt het je de klant te overtuigen dat de aanschaf de investering meer dan waard is, dan kun je er ook een hoger prijskaartje aan hangen. Houd hiermee rekening als je een ondernemingsplan gaat schrijven.