Keuze bedrijfsnaam voor jouw onderneming

Je bedrijf een naam geven, is niet de ene perfecte en hippe naam bedenken. Je bedrijfsnaam bedenken is eigenlijk een proces. Je weegt zorgvuldig allerlei mogelijkheden af om tot de juiste naam te komen. Belangrijk is dat je onderneming een bedrijjfsnaam krijgt die uitgroeit tot een merk. Mag je bedrijfsnaam vragen oproepen en moet hij in één keer duidelijk maken wat je bedrijfsactiviteiten zijn? Vind je dat de naam origineel, pakkend en kort en krachtig moet zijn? Is de naam nog beschikbaar als domeinnaam? Bekijk het onderstaande stappenplan. Realiseer je goed dat je bedrijjfsnaam een langetermijn marketinginstrument is. Ga hier zorgvuldig mee om.
 
Stappenplan
 
  1. Zet eerst op papier waarover de naam gaat. Wat is je bedrijf? Wat doet het en voor wie? Hoe onderscheid je je van je concurrenten? Wat is de emotionele waarde van je bedrijf? Werk je enkel in Nederland, of heb je ook plannen voor het buitenland? Wat wil je bereiken op de korte (5 jaar) en lange termijn (10 jaar). Selecteer dan een groep mensen(focusgroep) waarmee je deze punten gaat bespreken.
  2. Bedenk met deze focusgroep een aantal namen.Vermijd het gebruik van te trendy, hippe of exotische benamingen als je in een branche actief bent waar klanten een nuchtere zakelijke benadering verwachten.Denk wel vrij, ook buiten de gebaande paden en houd de uitgangspunten van punt 1 steeds in je achterhoofd. Realiseer je dat veel namen al een keer zijn bedacht, dus bedenk er veel. Opvallen mag geen doel op zich zijn. Probeer je wel te onderscheiden van je concurrenten. De naam moet gemakkelijk te onthouden zijn. Je wilt immers dat je onderneming zo bekend mogelijk wordt! Is de naam gemakkelijk te spellen? Ergert het jou ook zo dat tegenwoordig in reclameboodschappen de ene na de andere naam gespeld moet worden omdat de naam anders geschreven wordt dan men verwacht?
  3. Dan ga je samen met je focusgroep selecteren. Je toetst alle namen aan de voorwaarden die je onder punt 1 hebt opgesteld. Realiseer je goed dat een naam nooit aan alle voorwaarden zal voldoen. Dit betekent dat je keuzes moet maken en realiseer je dat emotie hier een rol gaat spelen. Let ook op klank! Een naam moet niet alleen lekker ‘bekken’, maar ook de juiste associaties oproepen. De bedrijfsnaam moet gemakkelijk te spellen zijn. Heeft de naam ongewenste (bij)betekenissen in andere talen (denk vooral aan de moedertaal van je doelgroepen in Nederland). Is de naam niet misleidend? Een persoonsnaam van een ander gebruiken is bij wet verboden. Je mag ook geen bedrijfsnaam kiezen die een onjuiste indruk geeft van je onderneming. 
  4. Schrijf nu alle overwegingen op: de voors en de tegens. Zo kun je samen met de focusgroep de keuze beter onderbouwen. Je bent klaar als je een lijstje hebt van 5 tot 10 namen die het zouden kunnen worden. Vervolgens ga je alle namen op Google checken. Laat de naam niet te snel vallen als deze al bestaat voor een ander bedrijf of merk. Als dit bedrijf iets totaal anders doet, kun je die naam gewoon gebruiken. Nu houd je een korte lijst over en ga je juridisch onderzoek doen. Doe de handelsnaamcheck op deze site http://www.ondernemersplein.nl/ondernemen/bedrijf-starten/een-bedrijfsnaam-kiezen/ Dit is gratis. Wil je jouw bedrijfsnaam als merk profileren, onderzoek je naam dan in het merken- en handelsnaamregister. zo voorkom je dat je inbreuk pleegt op een bestaand merk. De domeinnaam kun je checken op www.domain.nl/domeinnaam . Ga je zakendoen op de internationale markt, dan is het ook verstandig om taalkundig onderzoek te doen om de onder punt 3 genoemde bijbetekenissen te voorkomen.
  5. Na al deze stappen bepaal je keuze. Je claimt de URL, registreert je naam bij de Kamer van Koophandel of in het merken- en handelsnaamregister en start je bedrijf.