Inschrijving Kamer van Koophandel

Ga je een bedrijf beginnen? Wat kan de Kamer van Koophandel voor je betekenen?
Ga je een bedrijf beginnen dan krijg je altijd te maken met de Kamer van Koophandel. Vanaf 1 januari 2014 kun je op een plek terecht voor alle informatie, voorlichting en advies over ondernemerschap en (digitale) transacties met de overheid. De Kamers van Koophandel en Syntens zijn samengevoegd tot Ondernemerspleinen (www.ondernemersplein.nl).

Inschrijven bij de Kamer van Koophandel
Alle ondernemingen en rechtspersonen in Nederland zijn wettelijk verplicht zich in te schrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Je wilt een bedrijf beginnen en gaat aan de slag met een ondernemingsplan voorbeeld. Je weet nu dat je je moet inschrijven: van straatventer tot notaris, van maatschap tot ministerie en van kerkgenootschap tot vereniging van eigenaars. De inschrijving in het Handelsregister biedt voordelen voor alle partijen, zowel op korte als op lange termijn. Het Handelsregister maakt deel uit van het stelsel van basisregistraties. Wil je een bedrijf beginnen dan hoef je de basisgegevens van je onderneming slechts één keer aan te leveren bij de Kamer van Koophandel. Deze speelt de gegevens dan door aan alle andere overheidspartijen. Het Handelsregister bevordert daarnaast ook de rechtszekerheid bij zaken doen. Via het Handelsregister is eenvoudig te controleren wie verantwoordelijkheid draagt in het bedrijf. Het wordt zo een stuk eenvoudiger om een financiering te sluiten, een auto op naam van de onderneming te zetten, een huurcontract te sluiten, etc.

Het ondernemingsplan schrijven is al een gepasseerd station. Hoe kun je je inschrijven?
 
  • Start je een eenmanszaak, vof, cv of maatschap? Dan schrijf je je persoonlijk in bij een kantoor van de Kamer van Koophandel. Bij de meeste KvK-kantoren kan dit alleen op afspraak. Check vooraf bij de kantoorinformatie op de site of je een afspraak moet   maken.
  • Start je een rechtspersoon, zoals een bv of stichting? Dan regelt de notaris je inschrijving.

 

Je gaat je bedrijf beginnen. Wat heb je nodig om je in te schrijven?

 

  • een inschrijfformulier. Dit vind je op de site. Op het formulier staat of je nog andere documenten nodig hebt, zoals een huurovereenkomst of een franchisecontract.
  • een geldig legitimatiebewijs, bijvoorbeeld je paspoort of rijbewijs.

Het is goed om te weten wanneer je je moet inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Je kunt dit doen vanaf 1 week vóór de start tot en met een week ná de start. Een inschrijving bij de Kamer van Koophandel kost je eenmalig € 50. Daarna hoef je nooit meer te betalen.

Moet je je inschrijving jaarlijks verlengen? Nee, dat is niet nodig. Je blijft ingeschreven. Stop je met je bedrijf, dan moet je het bedrijf wel uitschrijven.