SWOT analyse voor jouw onderneming

Wil je een onderneming starten en een ondernemersplan maken? Dan is het belangrijk dat je weet hoe je bedrijf en je product in de markt staan. Marketeers geven die verhouding weer met een SWOT-analyse (Strenghts - Weaknesses - Opportunities - Threats: een sterkten-zwakten en kansen-bedreigingen analyse). Een SWOT-analyse maak je niet alleen bij een onderneming starten. Het is verstandig om ook na de start regelmatig een SWOT-analyse te maken om te bekijken of je nog wel op het goede spoor zit.

Tijdens een SWOT-analyse vergelijk je jouw bedrijf en je eigen capaciteiten met de externe omgeving. Je onderzoekt hiermee hoe toekomstige ontwikkelingen van buiten hun invloed op de organisatie kunnen uitoefenen en welke zakelijke uitdagingen daaruit zullen ontstaan. Op basis van dit inzicht kun je dan gefundeerde beslissingen nemen.

Enthousiasme over je product en een goede organisatie van je bedrijf nemen niet weg dat er altijd zwakke punten zijn, dat er bedreigingen ontstaan door een veranderende markt, etc. Zulke sterkten en zwakten, kansen en bedreigingen leg je vast in een tabel. In deze tabel geef je de belangrijkste bestaansmiddelen weer en toekomstige ontwikkelingen.
 
Wat versta je onder bestaansmiddelen?
Een bestaansmiddel (ook wel: resource in het Engels) is bijvoorbeeld de relatie met klanten, ervaring van medewerkers, unieke productcombinatie, flexibiliteit, bekendheid met de markt, investeringscapaciteit, bedrijfslocatie, productiecapaciteit of een octrooi. Het kan menselijk, financieel, fysiek of technologisch van aard zijn en vormt altijd een onderdeel van de organisatie. Wil je een onderneming starten en een ondernemersplan maken waarin je deze SWOT gebruikt? Bekijk dan heel goed welke bestaansmiddelen voor jou van toepassing zijn. In deze SWOT-analyse verdeel je de bestaansmiddelen over sterkten en zwakten.
 
Wat versta je onder ontwikkelingen?
Een ontwikkeling is bijvoorbeeld de marktgroei, concurrentiesituatie, machtspositie van klanten, beschikbaarheid van leveranciers, invloed van overheid, technische maakbaarheid of een maatschappelijke trend. Je kijkt dan naar de marktsituatie, concurrentie, klanten, leveranciers, belangengroepen of de macro-omgeving. De oorsprong van de kansen en bedreigingen ligt altijd buiten de organisatie.
 
Strategie
De essentie van een SWOT-analyse is dat je sterkten en zwakten systematisch confronteert met kansen en bedreigingen en daaruit strategische conclusies trekt. Je gaat een ondernemersplan maken en een onderneming starten en neemt geen genoegen met een reeks bedreigingen die het voortbestaan van je toekomstige bedrijf in gevaar brengen. Zwakten hoeven ook geen zwakten te blijven. Bijvoorbeeld: ben je als starter klein en kwetsbaar, dan kun je een groot en sterk netwerk opbouwen, of samenwerken met andere kleine ondernemingen. Maar zelfs als je alle zwakten omzet in sterkten en alle bedreigingen in kansen, ben je er nog niet. Realiseer je dat over een half jaar de analyse er weer heel anders kan uitzien.
 
Branche-informatie
Veel gegevens voor een goede SWOT-analyse kun je halen uit branche-informatie die banken verstrekken. Ga je een ondernemersplan maken, doe dan onderzoek bij:

https://www.abnamro.nl/nl/zakelijk/visie/sectoren/index.html
http://www.ing.nl/zakelijk/ing-economisch-bureau/sectoren/index.aspx
http://rabobank.nl/cijfersentrends 
 
Voorbeeld SWOT analyse
Tilanus BV heeft een unieke heupriem ontwikkeld om een digitale spiegelreflexcamera te dragen. Hij laat deze riem uit kostenoogpunt produceren in Tjechië en kan flexibel orders plaatsen. Dat betekent dat hij geen grote hoeveelheden ineens hoeft af te nemen. Tilanus heeft onderzocht dat er in Nederland geen enkele aanbieder is van deze riem. Wel is hij beducht voor na-apers, maar begrijpt dat hij hieraan niets kan doen. Zijn product moet zo goed en onderscheidend zijn, dat men enkel zijn riem wil afnemen. Hij neemt voorlopig slechts twee medewerkers in dienst en die zijn zeer deskundig en bedreven. De ene medewerker is een fantastisch verkoper, de andere is de spin in het web in het kantoor. Deze medewerker zorgt er ook voor dat alle producten op tijd verzonden worden.

Tilanus is klein en nog redelijk onbekend met de markt. Hij wil het product op internet aanbieden, maar ook in winkels. Hij heeft geen idee op welke zaken hij zich kan richten buiten de fotozaken.

Tilanus heeft ook de kansen en bedreigingen in kaart gebracht. Zie hierna:

SWOT tabel
 

Stel jij bent Tilanus en gaat die onderneming starten en wilt hiervoor een ondernemersplan maken. Je kunt de volgende strategie bedenken:
  • Reizende 50-plussers oriënteren zich niet alleen in fotozaken, maar ook bij buitensportzaken als Bever, de Vrijbuiter, etc. Je legt contacten met deze zaken, of laat het je buitendienstmedewerker doen.
  • Je zorgt ervoor dat je daar als uniek product in de schappen ligt.
  • Je laat op je website zien in welke zaken je riem ook verkrijgbaar is. Hiermee vergroot je de verkoopmogelijkheden, want mensen willen vaak eerst een product voelen, bekijken voor aanschaf.
  • Je zorgt ervoor dat je uniek blijft en vernieuwt/verbetert steeds je product. Je houdt contact met gebruikers en staat open voor verbeterpunten die ze aandragen.
  • Je ontwikkelt extra accessoires om je product nog aantrekkelijker te maken. Zoals bijvoorbeeld een regenhoes voor over de camera.
  • Je gaat je presenteren op fotovakbeurzen, vakantiebeurzen, wandel- en fietsbeurzen.
  • Je gaat je vrienden en familie enthousiasmeren. Misschien willen zij je wel een lening geven, omdat je te weinig eigen vermogen hebt om voor een lening van de bank in aanmerking te komen. Lukt dit niet dan klop je aan bij Qredits. Je kunt ook denken aan een Kredietunie bij jou in de buurt of aan een crowdfunding actie.
  • Je neemt contact op met het Ondernemersplein bij jou in de buurt voor adviezen over productie in het buitenland.