Netwerken? Ja leuk!

Geboren netwerkers bestaan echt! Maar hoe komt het dat veel ondernemers zo’n enorme hekel hebben aan netwerkbijeenkomsten? Hoe zit dat dan met die ‘geboren netwerkers’? Het lijkt wel of het hun hobby is en of contacten leggen bij hen vanzelf gaat. Zelf vind ik netwerkbijeenkomsten best leuk, maar ik zoek wel tevoren goed uit of ik daar de mensen ontmoet die iets voor mijn bedrijf kunnen betekenen en of ik iets voor hen kan betekenen. En dat is juist de kern van netwerkbijeenkomsten: je brengt en haalt er iets. Je brengt als het ware een verbinding tot stand. Hoe kun je je daarop voorbereiden?

In de eerste plaats moet je kort en krachtig kunnen antwoorden op de vragen: wat doe jij, welk bedrijf heb jij en waar, voor welke klanten doe je dat, wat is het voordeel voor jouw klanten, hoe bereik je je klanten? Bereid dit voor, als je naar een netwerkbijeenkomst gaat. Dit noem je een netwerkpitch en die moet kort en krachtig zijn, maximaal 1 minuut. In je ondernemersplan heb je waarschijnlijk bij de omschrijving van je bedrijf een dergelijke pitch opgeschreven. Bekijk of die geschikt is voor een netwerkbijeenkomst. Oefen de pitch, bijvoorbeeld voor een spiegel, met de timer van je telefoon en……. leer de tekst van buiten. Wel oppassen dat je geen riedel opdreunt. Het mooiste is als het net lijkt of je jouw pitch ter plekke verzint. Doordat je de tekst uit je hoofd hebt geleerd, hoef je niet meer na te denken over wát je gaat zeggen. Je hoeft je alleen nog maar te concentreren op hóe je het gaat zeggen. Hoe natuurlijker jij overkomt en hoe meer je ogen stralen als je over je werk, je dienst, of product vertelt, hoe meer jouw netwerkpartner ervan overtuigd raakt dat jij plezier hebt in je werk. De indruk die de netwerkpartner van je krijgt, bepaalt of hij met je in zee wil gaan, of anderen naar je zal doorverwijzen.

Maar…. hoe doe je dat? Je gaat bijvoorbeeld naar een avond van het MKB. Je komt de zaal binnen, overal staan sta-tafeltjes met groepjes mensen. Kijk eerst eens op je gemak rond. Zijn er mensen bij die je kent? Het is dan veilig om je daarbij aan te sluiten. Niets mis mee, maar is dat je doel vanavond? Je wilde toch je netwerk verbreden, of niet? Stap dan op een klein groepje af dat je nog niet kent en vraag of ze er bezwaar tegen hebben dat je bij hen komt staan. Geef een hand en stel je voor, zoals je dat normaal ook doet. Luister met interesse naar wat anderen zeggen, zodat je naderhand in een één-op-één contact hierop verder in kunt gaan. Na een tijdje zal een van de gesprekspartners je waarschijnlijk vragen wat jíj doet en pas dan geef je op een authentieke manier je netwerkpitch ten beste, niet eerder.

Bij het onderdeel promotie in je ondernemersplan heb je waarschijnlijk ook netwerken genoemd. En het is inderdaad waar, dat netwerken een handige introductiemanier is bij relaties van jouw netwerk. Belangrijk is dat jouw netwerkpitch het juiste beeld van je laat zien. Doe jouw pitch eens voor familie of vrienden en vraag hen om feedback. Bied je meer diensten of producten aan? Maak dan verschillende pitches, zodat je af en toe kunt variëren. Stem je pitch af op verschillende gesprekspartners. Gebruik geen vakjargon als je spreekt met mensen buiten je branche.

Kort samengevat: je netwerkpitch geeft antwoord op wat, waar, welke en hoe. Je oefent je pitch en dreunt geen riedel op. Je toont belangstelling voor je gesprekspartner en pas op zijn vraag geef jij jouw netwerkpitch ten beste. Veel succes!