Van Zzp-er naar kleine MKB-ondernemer
- Details
- Gepubliceerd: donderdag 17 augustus 2017 12:15
- Geschreven door Bella Arzt
Van Zzp-er naar kleine MKB-ondernemer
Je bent blij dat de zaken goed gaan en denkt eraan personeel aan te nemen. Zonder ervaring op personeelsgebied is dat niet gemakkelijk. Belangrijk is dat je weet of de bedrijfsdrukte structureel is, of dat deze drukte seizoensgebonden is.
Enkel ondersteuning tijdens drukke maanden
Je kunt dan kiezen voor:
Ondernemen zonder zorgen
- Details
- Gepubliceerd: donderdag 06 juli 2017 13:00
- Geschreven door Bella Arzt
Veel kleine MKB-ondernemers en zelfstandige professionals stellen het afsluiten van een arbeidsongeschiktheidsverzekering uit. De AOV is duur en velen denken ‘ach bij een griepje, werk ik gewoon door.’ Maar zo simpel is het soms niet.
Een ongelukje kan het einde van je bedrijf betekenen
Ik begeleidde Willem, een jonge man met een renovatie- en afbouwbedrijf. Hij was net vader geworden en twijfelde erg of hij een arbeidsongeschiktheidsverzekering zou afsluiten. Het was een enorm bedrag, dat hij nu wel beter kon gebruiken. We hebben de risico’s in kaart gebracht en hij besloot toch die verzekering af te sluiten. Hij was net twee maanden aan de slag toen hij per ongeluk zijn eigen duim- en wijsvinger praktisch afzaagde.
Een ondernemingsplan als richtingwijzer voor je bedrijf
- Details
- Gepubliceerd: donderdag 01 juni 2017 13:53
- Geschreven door Bella Arzt

Begin deze maand vroeg een startend ondernemer die geen financiering nodig had, mijn hulp bij een ondernemingsplan. Yes, dacht ik, eindelijk een ondernemer die bezint voor hij begint. Ik vind het namelijk verstandig dat ook een ondernemer die geen financiering nodig heeft een ondernemingsplan maakt. Waarom? Alleen al om alle verwachtingen, aannames en veronderstellingen te onderzoeken en op een rijtje te zetten. Wat onderzoek je zoal......
Een ondernemingsplan is meestal verdeeld in een managementsamenvatting, een tekstgedeelte en een financieel gedeelte.
Marketing in je ondernemingsplan
- Details
- Gepubliceerd: dinsdag 13 juni 2017 11:08
- Geschreven door Bella Arzt

Super! In je ondernemingsplan ben je begonnen met je ambitie voor jouw bedrijf te beschrijven en je bent nu klaar voor het hoofdstuk marketing. In een aantal subhoofdstukken ga je vertellen hoe je jouw product of dienst bij klanten onder de aandacht gaat brengen. Sterker: je beschrijft waarom klanten juist jouw product of dienst moeten aanschaffen.
Om dit te kunnen beschrijven moet je inzicht hebben en een aantal belangrijke vragen zien te beantwoorden:
Waarom doe je de dingen zoals je ze doet?
- Details
- Gepubliceerd: dinsdag 09 mei 2017 10:11
- Geschreven door Bella Arzt
Mijn vader kwam aan het begin van de 20e eeuw als gastarbeider vanuit Oostenrijk in de Limburgse mijnen werken, werd verliefd op een Limburgs meisje en trouwde. Na een paar jaar begon hij, naast zijn baan als ondergrondse mijnwerker, samen met mijn moeder een tabakszaak en een friture (snackbar). Alle 5 kinderen droegen hun steentje bij.
Ik vond het leuk om mee te helpen in de winkel, bestellingen uit te pakken, vakken te vullen, klanten te bedienen en ook om te helpen schoonmaken. Ook hield ik de kasboeken bij toen ik wat ouder was. Eens per maand, of per 2 maanden haalde de boekhouder de kasboeken op. Mijn vader betaalde de boekhouder best veel. En natuurlijk moest er ook belasting betaald worden.Mijn vader kon heel goed rekenen, maar inzicht in fiscale zaken had hij niet. Eens in de zoveel jaar kwam een belastingambtenaar de hele boekhouding controleren. Het was altijd goed, maar het leverde altijd stress op, ook voor ons als kinderen.